Beheer
Informatie over het beheer van documenten in een Sharepoint site
Iedere Sharepoint site heeft 2 “groepen”: eigenaar (owners) en leden (members).
Eigenaren kunnen leden toevoegen en verwijderen of een lid eigenaar maken.
Standaard kan iedereen alle documenten aanpassen
Standaard instelling van Sharepoint is dat iedereen met toegang documenten kan lezen, maar ook wijzigen. Als dat niet gewenst is, volg dan onderstaande stappen.Alleen lees-rechten
Eigenaren kunnen de rechten van mappen aanpassen, zodat de inhoud van een map alleen te bewerken is door eigenaren.
- Voeg een map toe (in de balk -> Nieuw -> Map)
- Geef de map een naam.
- Klik rechtermuisknop op de map, en klik op
Toegang beheren
- Onderaan staan de rechten voor leden/members.
- Klik op het pennetje en kies dan voor
Kan weergeven
- Wijzig van
Kan bewerken
naarKan weergeven
- Optie 2 ‘Directe toegang’ NIET GEBRUIKEN om de volgende redenen:
- Toegang tot een individuele map is moeilijk terug te vinden.
- Als iemand als lid verwijderd wordt van de Sharepoint site, dan heeft degene nog steeds toegang tot die map
- Het overzicht waar wie rechten heeft, is er dan niet meer.
Gebruikers toevoegen en verwijderen
Gebruikers toevoegen
Gebruikers toevoegen kan met de volgende stappen:
- Rechtsboven in is de optie
Lid
ofLeden
- In het menu wat opent, kunt u de lijst met leden die nu toegang hebben zien en staat de optie om toe te voegen.
- Type de naam van degene die toegevoegd moet worden en klik op de naam.
- Kies daarna welke rechten deze persoon moet krijgen:
lid
ofeigenaar
. - Type eventueel de volgende naam om meerdere personen toe te voegen.
- Klik op
Opslaan
.
Gebruikers aanpassen en/of verwijderen
Voor het aanpassen van gebruikers, volg dan de eerste paar stappen hierboven tot de lijst met personen zichtbaar is.
- Klik op het de rol onder de naam (lid of eigenaar), en er opent een klein menu:
- Pas de rechten aan of verwijder de persoon uit te lijst
Laatst gewijzigd October 18, 2024: Update admin documentation (b7d2685)